Saitek & X Plane 11




Przyrządy konwencjonalne wyświetlane na panelach (Saitek Pro Flight)



1. Attitude Indicator

2. Heading Indicator

3. Turn/Slip Indicator

4. Vertical Speed Indicator

5. Altimeter

6. Airspeed Indicator

7. VHF Omnidirectional Radio (VOR) 1

8. VHF Omnidirectional Radio (VOR) 2

9. Primary Flight Display (PFD)

10. Airborne Direction Finder (ADF)

11. Horizontal Situation Indicator (HSI)

12. Engine Gauges

13. ADF with Trim Indicator

14. Cessna Airspeed Gauge

15. RPM with Flaps Indicato



Attitude Indicator (sztuczny horyzont) - Wskaźnik stanowi  jedyny przyrząd jednocześnie dostarczający informacji o pochyleniu i przechyleniu samolotu. Służy do określenia orientacji przestrzennej samolotu względem płaszczyzny horyzontu. Sztuczny horyzont jest niezbędny do wykonywania lotów bez widoczności ziemi (loty w chmurach lub w nocy) ze względu  na szybką utratę orientacji przestrzennej przez pilota.


Heading Indicator (wskaźnik kursu) - Żyroskopowy wskaźnik kursu (czasem nazywany żyrobusolą) to jeden z trzech przyrządów żyroskopowych. Po ustawieniu go według busoli dokładnie i stabilnie wskazuje kurs magnetyczny samolotu. Trzeba podkreślić, że bez busoli wskaźnik kursu jest bezużyteczny, ponieważ sam „nie zna” kursu magnetycznego. Na ziemskie pole magnetyczne reaguje wyłącznie busola magnetyczna.


Turn/Slip Indicator  (zakrętomierz) - Na zakrętomierz składają się w rzeczywistości dwa przyrządy. Element żyroskopowy pokazuje prędkość zakrętu czyli tempo, z jakim samolot zmienia kierunek. Kulka w rurce nosi nazwę „chyłomierza” lub „wskaźnika wyślizgu-ześlizgu”; przyrząd ten dostarcza informacji o jakości i prawidłowości zakrętu.


Vertical Speed Indicator (wariometr - wskaźnik prędkości pionowej) - Wskaźnik prędkości pionowej czyli wariometr, nazywany też wskaźnikiem prędkości wznoszenia — VSI pokazuje prędkość wznoszenia się lub zniżania statku powietrznego. Wskazania wariometru są najczęściej wyskalowane w stopach na minutę. Piloci używają wariometrów głównie w lotach według wskazań przyrządów, aby utrzymać właściwą prędkość opadania przy podejściu do lądowania, a także aby utrzymać stałą prędkość wznoszenia lub zniżania.



Altimeter (wysokościomierz) - Wysokościomierz to bardzo czuły barometr mierzący ciśnienie powietrza. Zmierzone ciśnienie jest na skali przyrządu wyświetlane jako wysokość, zazwyczaj w stopach nad średnim poziomem morza (MSL).


Airspeed Indicator (prędkościomierz, prędkość powietrzna) - Prędkościomierz to różnicowy wskaźnik ciśnienia. Przyrząd ten mierzy różnicę między ciśnieniem w rurce Pitota a ciśnieniem statycznym, którego wartość jest zbliżona do ciśnienia niezaburzonego powietrza otaczającego samolot. Wskazówka pokazuje tę różnicę w postaci prędkości powietrznej.